Konstutställning: Livet är som starkast vid döden (Textil – Konst & Design)

”Livet är som starkast vid döden”  är en utställning som utforskar bl.a. hjärntumörer, cancer, personlig utveckling och hur det är att leva med en osynlig skada. Tunga ämnen, minsann – och därför välkomnar vi er att fira livet! Den unga konstnären Evely Purple (Evelina Unéus Mattsson) studerar  TEXTIL – KOnst & Design på Östra Grevie folkhögskola.

Datum / öppettider
Fredag 9 feb. kl 18-21 (vernissage)
Lördag 10 feb. kl 12-16

Adress: Nobelvägen 121, 214 33 Malmö

Konstnären kommer att sälja egendesignade smycken och textilier vid sidan om. En andel av pengarna skänks till barncancerfonden.

Om konstnären

Evely Purple aka Evelina Unéus Mattsson kommer från Skåne och studerar textil, konst och design på Östra Grevie Folkhögskola. Hon bjuder in till en utställning där hon berättar om sina erfarenheter som barncancerpatient och kraften som har fått henne att fortsätta kämpa. Syftet är att konkretisera och processa sina känslor med händernas arbete som läkande kraft & att sprida sina erfarenheter för att stödja drabbade och anhöriga.

“Konsten var en av dem saker som stärkte mig när jag hade det svårt. Jag kommer ihåg när jag låg inlagd på lunds barnsjukhus och fick se deras utställningar i bland annat ljushallen. Där var alltid något nytt att titta på. Det fick mig att känna mig trygg och glad. Nu hoppas jag att jag kan få andra att le.”

Konstnärens kontaktuppgifter

@evelypurple
evelina.u.mattsson@gmail.com

Konstutställning: Livet är som starkast vid döden (Textil – Konst & Design)