Bokomslag – "Lilla grodan, morfar och döden" av Julia Groth

ÖG-deltagare tilldelad litteraturstöd för sin debutbarnbok!

2013/2014 var Julia Groth elev på konstgrafiklinjen på Östra Grevie Folkhögskola och kom därefter in på HDKs masterutbildning i design.  I veckan tilldelad hennes debutbok litteraturstöd från statens kulturråd. Det innebär bland annat att boken kommer finnas på samtliga huvudbibliotek i landet.

Lilla grodan, morfar och döden är Julia Groths debut som barnboksförfattare och illustratör. Boken är ett samtal mellan ett barnbarn och en morfar. Morfar läser en godnattsaga för lilla grodan men när godnattsagan är slut, kommer frågan som får morfar att tänka efter: ”Vad händer när man dör?” Han väljer att svara genom att berätta flera berättelser, om vad olika människor har trott och tänkt: himmel med änglar, återfödelse, gravar fulla med saker, spöken eller kanske ingenting. Lilla grodan fyller på med sin egen fantasi som och spinner vidare: Kanske att man kan göra luftkonster om man har änglavingar, gå in gratis på bio som spöke och kanske var man en astronaut i ett tidigare liv?

Barn är kloka, och ställer många frågor. Som vuxen kan det vara svårt att veta hur man ska börja när man ställs inför en väldigt svår fundering. Vad händer när man dör? När Julia själv var 10 år avled hennes pappa efter en lång sjukdomsperiod. Det gjorde att Julia tänkte mycket på döden under sin uppväxt men upplevde att vuxna hade svårt att tala med henne om det. När hon nu debuterar med sin bilderbok ”Lilla grodan, morfar och döden” kände hon mer och mer hur boken gick från att bara vara en skojig berättelse, till att också bli ett verktyg.

Vi på ÖG älskar att höra vad gamla deltagare gör efter utbildningen!

Bokomslag – "Lilla grodan, morfar och döden" av Julia Groth

ÖG-deltagare tilldelad litteraturstöd för sin debutbarnbok!