Östra Grevie bibliotek

Östra Grevie skolbibliotek ligger i en vacker lokal i hjärtat av skolan, och kopplar samman de flesta av våra utbildningar genom att förbinda vår anrika huvudbyggnad med det moderna Estethuset.

Här kan du låna en dator, bläddra bland de välsorterade magasinen, sjunka ner i en fåtölj med din läsning, ha grupparbeten vid de runda borden eller använda det Tysta Rummet när du behöver mer lugn och ro. Håll utkik på boksnurran där nyinkomna böcker landar!

Biblioteket har en i huvudsak skönlitterär inriktning.
Biblioteksassistenten Ulla ser till att utbudet är aktuellt och välsorterat, och tar gärna emot dina förslag och önskemål på böcker som du skulle vilja hitta i biblioteket. Vi har även ämnesområdeslitteratur som t.ex. historia, konst, samhälle, kvinnolitteratur etc. Intill våra bekväma fåtöljer hittar du också ett brett urval av dagstidningar och tidskrifter.

Vi har även en del litteratur med stor stil och i kategorin Lättläst. Vi är också anslutna till Legimus digitala talboksbibliotek för dig som behöver anpassad läsning.

Kontakta biblioteksassistent Ulla Lannér för att få hjälp med mer information och konto på Legimus

Ulla är på plats måndag och tisdag 08.00-16.30, samt varannan torsdag 08.00-16.30 jämna veckor.

Månadens boktips

Stacken

Annika Norlin

Vad är det som händer nere vid vattnet? Emelie har flytt staden för skogen och ser plötsligt en grupp människor. Sju är de, alla med sin egen särskilda förmåga. Någon var här först och är liksom grunden för allt. En annan är så handlingskraftig att hon suttit i fängelse för dråp. En tredje, nykomlingen, är bara så obegripligt vacker. Och så är det Sara, först och främst är det nog hon, alfahonan. Stacken skildrar en grupp människor utanför samhället. Hur hamnade de där, som delar av en grupp där ingen måste klara allt och där alla bidrar med något? Måste man trivas med den roll man tilldelats av andra? Och vad händer när en främling – en Utanförs! – dyker upp och skakar om allt?

Annika Norlins första roman, efter den hyllade debuten Jag ser allt du gör, är en magnetisk, rolig och djupt berörande berättelse om kärlek och den outgrundliga makt vi har över andra människor.

Bokklubben

Skolan har vanligtvis en bokklubb som brukar ses i matsalen kl.15.30 – 16.30 ungefär en gång i månaden för avslappnat bokprat och fika. Bokslukare, långsamläsare, periodare – alla är välkomna!

Vill du vara med? Kontakta Ulla Lannér i Teams!

Låneinstruktioner

Nu kan du söka böcker på ÖGs bibliotek genom databasen Cicero surf. I datorn, mobilen eller läsplattan var du än är, du behöver alltså inte vara på skolan. Inget inlogg behövs.

Gå in på Cicero surf och välj institution – skriv in Östra Grevie folkhögskola.

Du kan söka på flera sätt:

1.    I första sökrutan som kommer upp skriver du in den titel eller författare du letar efter och klickar på förstoringsglaset. Troligtvis den sökning du kommer använda mest. Enkelt och snabbt.
  2.    Eller så väljer du enkel sökning där du kan finjustera sökningen och välja både kategori och ämne.
  3.    Avancerad sökning; här har du flera alternativ – tex om du vill söka flera författare samtidigt inom  ett ämne.
Ett litet steg för biblioteket men ett stort steg för att synliggöra bibliotekskatalogen och peppa läsningen!

Personal

Har du tips eller önskemål om litteratur, eller vill anmäla dig till bokklubben – kontakta biblioteksassistenten.

Ulla är på plats måndag och tisdag 08.00-16.30, torsdag 08.00-12.00.